Apresiasi Seni Dalam Karya Seni Catan Sulaiman Esa Menerusi Teori Estetik Melayu

Art Appreciation in Sulaiman Esa Paintings through Malay Aesthetics Theory

  • Wan Soliana Wan Md Zain Fakulti Reka Bentuk Inovatif dan Teknologi, Universiti Sultan Zainal Abidin, Kampus Gong Badak, 21300 Kuala Nerus, Terengganu, Malaysia
  • Marzuki Ibrahim Fakulti Reka Bentuk Inovatif dan Teknologi, Universiti Sultan Zainal Abidin, Kampus Gong Badak, 21300 Kuala Nerus, Terengganu, Malaysia
  • Salwa Ayob Jabatan Seni Reka Seramik, Kolej Pengajian Seni Kreatif, Universiti Teknologi MARA Cawangan Perak, 32610 Seri Iskandar, Perak, Malaysia
  • Noor Hafiza Ghazali Fakulti Reka Bentuk Inovatif dan Teknologi, Universiti Sultan Zainal Abidin, Kampus Gong Badak, 21300 Kuala Nerus, Terengganu, Malaysia
  • Rushana Sulaiman@Abd Rahim Jabatan Seni Halus, Kolej Pengajian Seni Kreatif, Universiti Teknologi MARA, Cawangan Kelantan, Bukit Ilmu, 18500 Machang, Kelantan, Malaysia
  • Mazni Omar Fakulti Reka Bentuk Inovatif dan Teknologi, Universiti Sultan Zainal Abidin, Kampus Gong Badak, 21300 Kuala Nerus, Terengganu, Malaysia
  • Mohd Zamani Daud Jabatan Seni Reka Logam Halus, Kolej Pengajian Seni Kreatif, Universiti Teknologi MARA, Ca
  • Wan Salwanis Wan Md Zain Fakulti Teknologi Kejuruteraan Kimia dan Proses, Universiti Malaysia Pahang, Lebuhraya Tun Razak, 26300 Kuantan, Pahang, Malaysia

Abstract

ABSTRAK  


Penyelidikan ini menerangkan tentang apreasasi seni dalam karya seni catan bertajuk Garden of Mystery IV (1992) oleh Sulaiman Esa. Keindahan karya dan motif dalam catan dianalisis menggunakan pendekatan teori estetika Melayu yang dikemukakan oleh Sulaiman Esa. Permasalahan yang timbul adalah bagaimana untuk mengesan dan mengenalpasti estetik Melayu dalam motif melalui bentuk, makna dan falsafah yang cenderung dengan pemilikan konsep berhalus (refinement), lembut (flexibility), seimbang (balance), kesatuan (unity), berguna (functionality) dan perlambangan (symbolism). Penyelidikan dijalankan secara kualitatif melalui analisis dokumen, di mana data dikumpulkan dan disaring daripada sumber seperti buku, tesis, jurnal, artikel, laman sesawang dan sebagainya dengan mencari rujukan yang relevan dengan permasalahan. Dapatan penyelidikan menunjukkan penggunaan motif tersebut mempunyai hubungkait antara falsafah keindahan budaya Melayu dengan kesenian Islam. Pemahaman tentang bentuk, maksud, falsafah, konsep dan tujuan aplikasi reka bentuk motif perlu diterapkan di dalam karya seni catan bagi membentuk imej dan identiti bercirikan Islamik. Sekali gus mencerahkan tentang prinsip estetik Melayu, memberi pemahaman tentang konsep kecantikan dari konteks ideologi Melayu dalam seni visual dan membimbing serta berusaha merangsang pelukis menghasilkan ekspresi baharu dalam karya catan seni moden.  


 Kata Kunci: Motif, Estetik Melayu, Konsep Keindahan, Apresiasi Seni, Catan.  


 


ABSTRACT  


This research explains the appreciation of art in the paintings titled Garden of Mystery (1992) by Sulaiman Esa. The beauty of the paintings and motifs is analyzed using the approach of the Malay aesthetic theory presented by Sulaiman Esa. The problem that arises is how to detect and identify the Malay aesthetic in the motif through the forms, content and philosophies that tend to be with the possession of refinement, flexibility, balance, unity, functionality and symbolism concepts. Research is carried out qualitatively through document analysis, where data is collected and screened from sources such as books, theses, journals, articles, websites and so on by searching for references relevant to the problem. The research findings show that the use of the motif has a link between the philosophy of the beauty of Malay culture and Islamic art. An understanding of the form, content, philosophy, concept and purpose of the application of motif design should be applied in the artwork to form an Islamic image and identity. To enlighten the principles of Malay aesthetics, to provide an understanding of the concept of beauty in the context of the Malay ideology of visual arts and to guide and stimulate the artist to produce new expressions in modern painting.  


Keywords: Motif, Malay Aesthetics, Concepts of Beauty, Art Appreciation, Paintings 


 


 

References

Aimi Atikah Roslan dan Syed Alwi Syed Abu Bakar. (2019). Warna Kontemporari Dalam Karya Seni. Ideology Journal. Faculty of Art & Design, Universiti Teknologi MARA Cawangan Perak Vol. 4 Issue 2, 20-27. https://doi.org/10.24191/idealogy.v4i2.

Alif Haiqal Musa dan May Tasneem Nor Adzaman. (2020). Thematic Analysis of Self-Experience, Cultural Expression and Islamic Expression on Haron Mokhtar’s Series of Paintings. Idealogy Journal. Faculty of Art & Design, Universiti Teknologi MARA Cawangan Perak Vol. 5 Issue 1, 3-7. https://doi.org/10.24191/idealogy.v5i1.

Bachtiar, H. W. (1982). Birokrasi dan Kebudayaan. Analisis Kebudayaan. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Ellina Maruti @ Ezani. (2020). Karya Siri Sejadah Fatimah Chik Mengikut Konsep Keindahan Dalam Melayu. Kuala Lumpur: Pusat Kebudayaan, Universiti Malaya.

Jasman Ahmad, Siti Razmah Idris dan Sulaiman Zakaria. (1996). Ukiran Melayu. Petaling Jaya, Selangor: Pinang.

Khatijah Sanusi. (2016). Encoutering Globalization: The Work of Sulaiman Esa from the 1950s to 2011. 1st International Conferences on Islamic Heritage Architecture and Art.

Maizira Abdul Majid dan Norhayati Ab. Rahman. (2022). Motif Flora dan Fauna dalam Sulaman Kelingkan Berdasarkan Pendekatan Estetika Seni Melayu. Melayu: Jurnal Antarabangsa Dunia Melayu, 15(1), 117‒136. http://doi.org. 10.37052/jm.15(1).

Nor Idayu Ibrahim, Nur Fatin Umar, Muhamad Rozali Othman, Nasyirah Saleh dan Zainudin Md Nor. (2022). Sarung Batik Nenek Ku – Suatu Apresiasi Seni. Kupas Seni,10(2), 39–46. https://doi.org/10.37134/kupasseni.vol10.2.5.2022.

Noor Enfendi Desa, Noor A’yunni Muhamad, Mohd. Fawazie Arshad dan Izzal Khairi
Ramli. (2022). Art Appreciation Aznan Omar’s Solo Exhibition: Printing Satire. Kupas Seni,10(2), 22–29. https://doi.org/10.37134/kupasseni.vol10.2.3.2022.

Nurkhazilah Idris, Ruzaika Omar Basaree, Fazlina Mohd Radzi, Fatrisha Mohd Yussof, Farihan Zahari dan Shaliza Dasuki. (2016). Compilation Theory of Malay Aesthetics: Concepts of Malay Beauty in Arts. ISME Colloquium.

Raja’ah. (2011). Seni, Idea dan Kreativiti Sulaiman Esa dari 1950-an-2011. Kuala Lumpur: Balai Seni Visual Negara.
Ros Mahwati Ahmad Zakaria, Mohd Rohaizat Abdul Wahab, Mohammad Anis Abdul Samad dan Siti Norbaya Mat
Yacob. (2018). Analisis Simetri Rekaan Corak Kelarai Anyaman Tikar Di Alam Melayu. Jurnal Arkeologi Malaysia, Vol. 31, No. 1, hlm. 19-26 ISSN 0128-0732 e-ISSN 2590-4302 Diterbitkan oleh Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia.

Ruzaika Omar Basaree. (2016). Simbiosis: Keharmonian Seni Tradisional Dan Seni Digital Kontemporari. Balai Seni Visual Negara. Kuala Lumpur.

Shaliza Dasuki, Liza Marziana Mohammad Noh, Nur Hasliza Abdulah, Nurkhaliza Idris, Fazlina Mohd Radzi dan Salmah Ali. (2017). Keindahan Konsep Tauhid dalam Rekabentuk Motif-Motif Seni Tradisi Melayu. In: 2nd International Islamic Heritage Conference (ISHEC 2017).

Siti Humaini Bt Said Ahmad @ Syed Ahmad. (2020). Elemen Budaya Dalam Karya Seni Catan Malaysia: Satu Tinjauan. Idealogy Journal. Faculty of Art & Design, Universiti Teknologi MARA Cawangan Perak Vol. 5 Issue 1, 157-164. https://doi.org/10.24191/idealogy.v5i1.

Wan Soliana Wan Md Zain, Marzuki Ibrahim, Rushana Sulaiman and Noor Hafiza Ghazali. (2020). The Symmetry Analysis in Sulaiman Esa Paintings Through Islamic Art Concept. Ist International Conference on Design Innovation, Social Scienes & Technology (ICDISSST2020).
Published
2023-04-01
How to Cite
WAN MD ZAIN, Wan Soliana et al. Apresiasi Seni Dalam Karya Seni Catan Sulaiman Esa Menerusi Teori Estetik Melayu. Idealogy Journal, [S.l.], v. 8, n. 1, apr. 2023. ISSN 2550-214X. Available at: <http://www.idealogyjournal.com/ojs/index.php/idealogy/article/view/405>. Date accessed: 18 may 2024. doi: https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i1.405.